6 The media

As in many other European countries, Britain’s main newspapers and
main TV channels are both in long-term decline; fewer and fewer people
are reading the former or watching the latter. In the last quarter of the
twentieth century, people became richer, so that they were able to pursue
alternative forms of leisure activity. In addition, cheaper means of
production and distribution meant that the main papers and the main
channels found themselves with more rivals. More recently, there is the
internet, which gives people not only a further form of leisure activity
but also an alternative source for news. Nevertheless, the main papers
and channels remain a central part of everyday national life.

The importance of the national press

Newspaper publication in the country is dominated by the national
press - an indication of the comparative weakness of regional identity
in the country (see chapter 4). There are more than seventy local and
regional daily papers, but the total circulation of all of them together
is less than the combined circulation of the handful of national
‘dailies’. The only non-national papers with significant circulations

Different approaches, different subjects

Here are some details of the front pages of the national dailies
- for one date (23 July 2008). For each paper, the first line is the

DAILY

letters used for it.

Dailyze:Wail
PROSTATE PILL TO SAVE
THOUSANDS (3.5 cm)

Topic: progress in medical research
Total text on page: 210 words

DAILY 4 EXPRESS

SUPERMARKET PETROL PRICE
BATTLE (4 cm)

Topic: the price of petrol

Total text on page: 270 words

INDEPENDENT

Caprured (4 cm)

Topic: the arrest of Radovan
Karadzic (for war crimes)
Total text on page: 210 words

BIG BRO LIVE SEXSHOW (4.5 ¢cm)
Topic: events on the Big Brother TV programme
Total text on page: 80 words

OUR DESPAIR, OUR FURY, OUR FUTURE (4 cm)
Topic: a couple whose baby is missing
Total text on page: 125 words

Siin

PEACHES IN DRUGS OVERDOSE (5 cm)
Topic: the activities of a celebrity
Total text on page: 165 words

main headline and the figures in brackets are the height of the

THE:

Cancer drug could save the lives of
10,000 a year (1.5 cm)

Topic: progress in medical research
Total text on page: 675 words

Karadzic, Europe’s most wanted man,
arrested (1.5 cm)

Topic: his arrest (for war crimes)
Total text on page: 1,125 words

The Daily Telegraph

800,000 drinkers a year treated in
hospital (1.5 cm)

Topic: alcohol-related illnesses
Total text on page: 1,510 words



152 THE MEDIA

How many do they sell?

are published in the evenings, when they do not compete with the
national papers, which always appear in the mornings. The only
exception to this pattern is in Scotland, where a number of Scotland-
only papers (most notably The Sunday Post, The Sunday Mail and the
Daily Record) sell more copies than most of the UK-wide papers in
Scotland (which usually produce special Scottish editions anyway).

Most local papers do not appear on Sundays, so on that day the
dominance of the national press is absolute. The ‘Sunday papers’ are
so-called because that is the only day on which they appear. Some
of them are sisters of a daily (published by the same company) but
employ different editors and journalists.

The morning newspaper is a British household institution - such an
important one that, until the laws were relaxed in the early 1990s,
newsagents were the only shops that were allowed to open on Sundays.
People could not be expected to do without their newspapers for even
one day, especially a day when there is more free time to read them. The
Sunday papers are generally thicker than the dailies and some of them
have six or more sections, making up a total of well over 200 pages.

Another indication of the importance of ‘the papers’ is the morning
‘paper round’. Most newsagents organize these, and more than half of
the country’s readers get their morning paper delivered to their door
by a teenager who gets up at around 5.30 a.m. every day in order to
earn a bit of pocket money.

As you can see, the ‘popular’ papers sell about four times as many
copies as the ‘qualities’. The gap, however, is much narrower than
in past decades. In 1950, for example, they sold twenty times as
many. But their sales have fallen greatly since that time. Overall,

“TABLOIDS §

Daily papers
The Sun

The Daily Mail

The Daily Mirror
The Daily Telegraph
The Daily Express
The Daily Star

The Times

|-~

The Financial Times | .1+

newspaper circulation has declined by a third. It has declined
especially sharply in the twenty-first century, probably,
because of the internet, as well as the increasing number of

free newspapers (which get their money from advertising).

Approximate average daily
circulation in April 2008, UK only

(figures in millions)

Sunday papers

The News of the World
The Mail on Sunday
The Sunday Mirror
The Sunday Time

The Observe.

The Daily Star — Sunday [




THE CHARACTERISTICS OF THE NATIONAL PRESS: POLITICS 153

The two types of national newspaper

Conventionally, the national papers are divided into two distinct
types. The quality papers cater for the better educated readers. The
popular papers sell to a much larger readership. They conrain far
less print than the ‘qualities’ and far more pictures. They use larger
headlines and write in a simpler style of English. While the qualities
devote much space to politics and other ‘serious’ news, the popular
papers concentrate on ‘human interest’ stories, which often means
sex and scandal.

However, this method of classification has a hint of snobbery
about it. It implies that a newspaper can’t be both high quality
and popular at the same time. Perhaps this is why the two types
have also been known by other names: the broadsheets and the
tabloids. Not so long ago in Britain, if you saw someone reading a
newspaper, you could tell what kind it was without even checking
the title. This was because the quality newspapers were all printed
on terribly large-sized paper known as broadsheet, so that to be
able to read more than one page without looking like you had just
taken up origami, you had to have expert page turning skills. The
popular papers, on the other hand, were all tabloids; that is, they
were printed on much smaller pages (which were therefore much
easier to turn). But in 2004, two quality newspapers, The Times and
The Independent, successfully adopted the tabloid format. And then,
a year later, another quality, The Guardian, broke with tradition even
more radically by adopting the Berliner format, which is halfway
between broadsheet and tabloid and often used in continental
Europe but never before in Britain. Again, the move was a success.
And so, the tabloid/broadsheet distinction no longer fits the facts.
However, it is still often used, in order to avoid the snobbery of the
other method of distinction.

In any case, the differences between the two types can be exaggerated.
The ‘qualities’ do not completely ignore sex and scandal or any other
aspect of public life. Both types of paper devote equal amounts

of attention to sport. Moreover, some people make a three-way
distinction (The Daily Mail and The Express being in the middle). The
differences are in the treatments of the topics covered and in which
topics are given the most prominence.

The characteristics of the national press: politics

The way politics is presented in the national newspapers is an example
of the fact that British political parties are essentially parliamentary
organizations, not countrywide ones (see chapter 6). Although
different papers have differing political outlooks, none of the large
newspapers is an organ of a political party. Many are often obviously
in favour of the policies of this or that party (and even more obviously
against the policies of another party) but none of them would ever use
‘we’ or ‘us’ to refer to a certain party (Papers and politics).

The rest of the press

If you go into any well-stocked

. newsagent in Britain, you will
: not find only newspapers. You
¢ will also see rows and rows of

magazines catering for almost

. every imaginable taste and
. specializing in almost every

imaginable pastime. There
are around 3,000 consumer

magazines published in the

country and about four million
copies are sold every month. The

. vast majority of these sales are
. of ‘women’s interest’ magazines
. and (even more so) magazines
. which list all the TV and radio

programmes for the coming week.

The best known of these is the

Radio Times, which also contains

: some fifty pages of articles. (Note
© the typically British appeal to

¢ continuity in the name ‘Radio

. Times'. The magazine was first

produced before television existed
and has never felt compelled to
update its title.)

i There are also a few publications
i dealing with news and current

affairs. Partly because the national
press is so predictable (and

often so trivial), some of these
periodicals, such the New Statesman

and The Spectator, are quite widely

read. In terms of sales, two of

. them in particular stand out.

One is the Economist, which is of

. the same type as Time, Newsweek,

- Der Spiegel and L'Express. It is fairly
© obviously right of centre in its

. views, but the writing is very high
quality and that is why it has the

reputation of being one of the
best weeklies in the world. (In fact,

i itsells five times as many copies
. abroad as it does in Britain itself.)

The other is very different.
- Private Eye is a satirical magazine
. which makes fun of all parties

and politicians, and also makes

- fun of the mainstream press.

It also has a serious side,
unearthing corruption in public

. life. Because of this combination

of, often rather ‘schoolboyish’,

. humour and investigative
¢ journalism, itis forever
: defending itself in legal actions.



154 THE MEDIA

What counts for the newspaper publishers is business. All of them
want first and foremost to make money. Their primary concern is
to sell as many copies as possible and to attract as much advertising
as possible. The British press is mostly controlled by a rather small
number of extremely large multinational companies. This fact helps
to explain two notable features. One of these is its freedom from
interference from government influence, which is virtually absolute.
The press is so powerful in this respect that it is sometimes referred
to as ‘the fourth estate’ (the other three being the Commons, the
Lords and the monarch). This freedom is assisted by a general feeling
in the country that ‘freedom of speech’ is a basic constitutional right.

Papers and politics

None of the big national newspapers
‘belongs’ to a political party. Moreover,
the tabloids devote relatively little space to

_politics. However, each paper has an idea
of what kind of reader it is appealing to, m
and a fairly predictable political outlook.

Each can therefore be seen, rather
simplistically, as occupying a certain
position on the right-left spectrum.

Left Centre Right

4 Daily e Mail
As you can see, the right seems to be over- fuiine
dinth ional .Thisi
o becansssucha ferge mejorty oF B DAILY .. EXPRESS

people hold right-wing views. It is partly
because the press tends to be owned by DAILY
people with right-wing views. However,

the owners normally put selling copies
ahead of political viewpoint. The Sun for

example, supported the Labour party Ehe Dnilg Eeltgmpll
during the 1970s. But just before the 1979 theguardian

election, it came out in favour of Margaret

Thatcher’s Conservative party, which won

the election. For the next 17 years, it was }}%ENDENT
a strong supporter of the Conservative

government. But two months before the
1997 election, when the opinion polls
made it clear the Conservatives were not

going to win again, it suddenly changed
back to Labour!

Hacker: I know exactly who reads the papers. The Daily Mirror is read by people

In any case, a large number of readers who think they run the country. The Guardian is read by people who think they onght
are not very interested in the political to run the country. The Times is read by people who actually do run the country.
coverage of a paper. They buy it for the The Daily Mail is read by the wives of the people who run the country. The Financial
sport, or the human interest stories and Times is read by people who own the country. The Morning Star is read by people
scandals, or something else. For these who think the country ought to be run by another country.* The Daily Telegraph is
reasons, the descriptions below, although read by people who think it is.

intended as humour, are perhaps more Sir Humphrey: Prime Minister, what about people who read The Sun.

edarnatve of tievelsten baswesh the Bernard: Sun readers don’t care who runs the country as long as she’s got big tits.

nationals dailies and politics. They are
taken from the script of the political

satire Yes, Prime Minister, in which the ' The Morning Star is a socialist newspaper with a very small circulation (about
Prime Minister, Jim Hacker, is trying to 20,000). When this satire was written, it often supported the policies of the
reassure his two advisers, Sir Humphrey Soviet Union. That is the ‘other country’ in the extract.

and Bernard, that he understands the % This newspaper’s readers think that other countries have too much influence on

British press. British politics.



THE CHARACTERSITICS OF THE NATIONAL PRESS: SEX AND SCANDAL

A striking example occurred during the Second World War. During

this time, the country had a coalition government of both Conservative
and Labour politicians - so that there was really no opposition in
Parliament at all. At one time, the cabinet wanted to use a special
wartime regulation to ban, temporarily, The Daily Mirror, which had been
consistently critical of the government. At once, the Labour party, which
until then had been completely loyal to the government, demanded

a debate on the matter, and the other national papers, although they
disagreed with the opinions of The Mirror, all leapt to its defence and
opposed the idea. The government was forced to back down and The
Mirror continued to appear throughourt the war.

The characteristics of the national press:
sex and scandal

The other feature of the national press which is partially the result

of its power and commercial orientation is its shallowness. Few other
European countries have a popular press which is so ‘low’. Some of the
popular papers have almost given up even the pretence of dealing with
serious matters. Apart from sport, their pages are full of little except the
private lives of famous people. Sometimes, their ‘stories’ are not articles
at all - chey are just excuses to show pictures of almost-naked women.
During the 1980s, page three of The Sun became infamous in this
respect. The women who pose for its photographs are now universally
known as ‘page three girls’.

The desire to attract more readers at all costs has meant thart, in the late
twentieth century, even the broadsheets in Britain can look rather ‘popular’
when compared to equivalent ‘quality’ papers in some other countries.
They are still serious newspapers containing high-quality articles whose
presentation of factual informartion is usually reliable. But even they now
give a lot of coverage to ‘human interest’ stories when they have the excuse.

This emphasis on revealing the private details of people’s lives has led

to discussion abourt the possible need to restrict the freedom of the
press. This is because, in behaving this way, the press has found itself in
conflict with another British principle which is as strongly felt as that of
freedom of speech - the right to privacy. Many journalists now appear to
spend their time trying to dig up the juiciest secrets about well-known
personalities, or just ordinary people who, by chance, find themselves
connected with some newsworthy situation. There is a widespread
feeling that, in doing so, they behave too intrusively.

Complaints regarding invasions of privacy are dealt with by the Press
Complaints Commission (PCC). This organization is made up of
newspaper editors and journalists. In other words, the press is supposed
to regulare itself. Many people are not happy with this arrangement
and various governments have tried to formulate laws on the matter.
However, at the time of writing, no such law has been passed. Against
the right to privacy, the press has successfully been able to oppose the
concept of the public’s ‘right to know".

155



156 THE MEDIA

Broadcasting House

Situated in central London
Broadcasting House is the
headquarters of the BBC.

Below is an inscription to be found
in the entrance to Broadcasting
House (the BBC’s first purpose-built
headquarters). The reference to one

Of course, Britain is not the only country where the press is controll
by large companies with the same single aim of making profits. So w
is the British press more frivolous? The answer may lie in the functic
of the British press for its readers. British adults never read comics.
These publications, which consist entirely of picture stories, are read
only by children. It would be embarrassing for an adult to be seen
reading one. Adults who want to read something very simple, with
plenty of pictures to help them, have nowhere to go but the national
press. Most people don’t use newspapers for ‘serious’ news. For this,
they turn ro another source - broadcasting.

The BBC

Just as the British Parliament has the reputation for being ‘the
mother of parliaments’, so the BBC might be said to be ‘the mother
of information services’. Its reputation for impartiality and objectivis
in news reporting is, at least when compared to news broadcasting ir
many other countries, largely justified. Whenever it is accused of bias
by one political side, it can always point out that the other side has
complained of the same thing at some other time - so the complaint
are evenly balanced. In fact, the BBC is rather proud of the fact that
it gets complaints from both sides of the political divide, because thi
testifies not only to its impartiality but also to its independence.

Interestingly, though, this independence is as much the result of
habit and common agreement as it is the result of its legal status.
It is true that it depends neither on advertising nor (directly) on
the government for its income. It gets this from the licence fee
which everybody who uses a television set has to pay. However, the
government decides how much this fee is going to be, appoints its

man in the inscription is appropriate.
British politicians were slow to appreciate
the social significance of ‘the wireless’ (this
is what the radio was generally known as

until the 1960s). Moreover,
being British, they did not like
the idea of having to debate
culture in Parliament. They were
only too happy to leave the
matter to a suitable organization

THIS TEMPLE TO THE ARTS AND MUSES IS DEDICATED
TO ALMIGHTY GOD
BY THE FIRST GOVERNORS
IN THE YEAR OF OUR LORD 1931
JOHN REITH BEING DIRECTOR GENERAL
AND THEY PRAY THAT THE GOOD SEED SOWN
MAY BRING FORTH GOOD HARVESTS
THAT ALL THINGS FOUL OR HOSTILE TO PEACE
MAY BE BANISHED HENCE
AND THAT THE PEOPLE INCLINING THEIR EAR
TO WHATSOEVER THINGS ARE LOVELY AND HONEST
WHATSOEVER THINGS ARE OF GOOD REPORT
MAY TREAD THE PATH OF VIRTUE
AND OF WISDOM

and its Director General, John
(later Lord) Reith. Reith was a
man with a mission. He saw in
the radio an opportunity for
education and initiation into
high culture for the masses. He
included light entertainment in th
programming, but only as a way
of capturing an audience for the
more ‘important’ programmes
of classical music and drama,
and discussions of various topics
by famous academics and authors
who Reith had persuaded to

take part.



board of governors and its director-general, has the right to veto any
BBC programme before it has been transmitted and even has the right
to take away the BBC’s licence to broadcast. In theory, therefore, it
would be easy for a government to influence what the BBC does.

Nevertheless, partly by historical accident (High ideals and independence),
the BBC began, right from the start, to establish its effective
independence and its reputation for impartiality. This first occurred
through the medium of radio broadcasts to people in Britain. Then, in
1932 The BBC World Service was set up, with a licence to broadcast first
to the empire and then to other parts of the world. During the Second
World War, it became identified with the principles of democracy and
free speech. In this way the BBC’s fame became international. Today, the
World Service still broadcasts around the globe, in English and several
other languages. The BBC also runs ten national radio stations inside
Britain and several local ones (BBC Radio).

Television: organization

TV channels in general are also independent of government
interference. This again is largely a matter of tacit agreement. There
have been occasions when the government has successfully persuaded
the BBC not to show something. But there have also been many
occasions when the BBC has refused to bow to government pressure.
Similarly, when the government or some other public body criticizes
the BBC for its behaviour, the BBC sometimes accepts the criticism
and apologizes (and one or more of its top people resign), and
sometimes successfully argues its case and refuses to apologize.

There is no advertising on the BBC. But Independent Television (ITV),
which started in 1954, gets its money from advertisements. ITV is a
network of commercial companies, each of which is responsible for
programming in different parts of the country on the single channel
given to it. In practice, these companies cannot afford to make all their
own programmes, and so they generally share those they make. As a
result, it is common for exactly the same programme to be showing on
the ITV channel throughout the country (just like on the BBC).

When commercial television began, it was feared that advertisers
would have too much control over programming and that the new
channel would exhibirt all the worst features of tabloid journalism.
Over the years, however, these fears have proved to be unfounded.
Although commercial TV has recently adopted the habit of allowing
programmes to be ‘sponsored’ by other commercial companies, as

a form of advertising for them, these advertisers do not have the
influence over programming that they have often had in the USA.
Most importantly for the structure of commercial television, ITV news
is not made by the individual companies. Independent Television News
(ITN) is a separate company. For this and other reasons, it has always
been protected from commercial influence. There is no significant
difference between the style and content of ITN news and BBC news.

TELEVISION: ORGANIZATION

BBC radio

Radio 1 began in 1967. Devoted

- almost entirely to pop music, its

birth was a signal that popular

- youth culture could no longer

be ignored by the country’s
established institutions.

Radio 2 also broadcasts popular
music but less contemporary
than that on Radio 1. At the time

. of writing it is Britain’s most

popular radio station.

Radio 3 is devoted to classical
music.

Radio 4 broadcasts a variety of
programmes, from plays and

. comedy shows to consumer
¢ advice programmes and in-depth

news coverage. It has a small but

. dedicated following.

: Radio § is largely given over
. to sports coverage and news.

Because of all the sport, it

is sometimes referred to as
i ‘Radio Bloke’. (‘Bloke’ is an

informal word for a man which

- emphasizes male interests.)

. Two particular radio

programmes should be
mentioned. Soap operas are
normally associated with

. television (see below), but

The Archers is actually the
longest-running soap in the

. world. It describes itself as

‘an everyday story of country
folk’. Its audience, which is
mainly middle-class with a
large proportion of elderly
people, cannot compare in size

- with the television soaps, but

it has become so famous that
everybody in Britain knows
about it and tourist attractions
have been designed to capitalize
on its fame.

- Another radio ‘institution’ is

the live commentary of cricket

¢ test matches in the summer (see

chapter 21).

157



158 THE MEDIA

The traditional TV channels

Although British households can
now receive tens of channels,
there are still five main channels.
They are:

BBC1 (founded 1936)
ITV (1954)

BBC2 (1964)
Channel 4(1982)

Five (launched as ‘Channel 5’
in 1997).

They are ‘big’ because everybody
with a TV has access to them and
they have been broadcasting for
the longest, so that people are
used to them. Their popularity is
reflected in viewing figures and

in magazines with programme
listings such as the Radio Times
(where more space is given to
them than other channels).

Glued to the TV

As long ago as 1953, it was
estimated that 20 million viewers
watched the BBC’s coverage of the
coronation of Queen Elizabeth 1.
By 1970, 94% of British
households had a television set,
mostly rented rather than bought.
Now, 99% of households have
one (mostly bought). Moreover,
television broadcasting in Britain
has expanded to fill every part of
every day of the week. The main
channels are never off air.

A survey reported in early 1994
that 40% of British people
watched more than three hours
of television every day. By 2008,
this figure had fallen to 23%. But
since then, with so many more
channels and interactive services
available, the percentage has been
rising again. Television news is
watched every day by more than
half of the population. As a result,
its presenters are among the
best-known names and faces in
the whole country - one of them
once boasted that he was more
famous than royalty!

The same fears that had been expressed about the quality of television
when ITV started are now heard with regard to satellite and cable
television. To some extent, these fears may be more justified, as the
companies that run channels in this way are in exactly the same positic
as those which own the major newspapers (and in some cases actually
are the same companies). In any case, new technology has meant that.
instead of just the few channels they had been used to (The traditional
TV channels), British households now have access to a vast number of
channels, so they just have to become more discriminating themselves.

Television: style

Although the advent of ITV did not affect television coverage of
news and current affairs, it did cause a change in the style and
content of other programmes shown on television. The amount

of money that a television company can charge an advertiser
depends on the expected number of viewers at the time when the
advertisement is to be shown. Therefore, there was pressure on ITV
from the start to make its programmes popular. In its early years,
ITV captured nearly three-quarters of the BBC’s audience. The BBC
then responded by making its own programming equally accessible
to a mass audience.

Ever since then, there has been little significant difference in the
programming of the BBC and the main commercial television channe
All show a wide variety of programmes, including news, documentaric
drama, films, light entertainment, comedies, and sports. They are

in constant competition with each other to get the largest audience
(this is known as the ratings war). But this competition does not
mean that they each try to show a more popular type of programme
than the other. Rather it means that each tries to do the same type of
programme ‘betrer’.

Of particular importance in the ratings war are the performances of t.
channels’ various soap operas. These are also of interest because of wt
they can show about British attitudes and taste. The two most popula
and long-running of these, which are shown at least twice a week,

are not glamorous American productions showing rich and powerful
people. They are ITV’s Coronation Street, which is set in a working-class
area near Manchester, and BBC1’s EastEnders, which is set in a working
class area of London. They and other British-made soaps cerrainly do
not paint an idealized picture of life. They depict relatively ordinary
lives in relatively ordinary circumstances. The same is largely true of
British situation comedies (known as ‘sitcoms’). These are usually abc
people less fortunate and/or less able and/or less popular than the
average. These people often have plans to be especially successful and
popular, but the plans always fail.

It became obvious in the 1960s that the popularity of soap operas
and light entertainment shows meant that there was less room for
programmes which lived up to the original educational aims of televisic



TELEVISION: STYLE

This was the main impetus for the founding of two other big
channels (BBC2 and Channel 4), which acted as the main promoters
of learning and ‘culture’. To some extent they still do this. But the
vast choice of channels now available means that this ‘public service’

is less essential.

The ratings: a typical week

i Ten million viewers may look like a lot. But in factit is far fewer

. than the number which the most popular soaps used to get. In
1994, Coronation Street used to get 18 million viewers per week. In
the 1970s, the most popular programmes used to get more than
. 20 million viewers. But now people have so much more choice.

i Some people are sad about this because it means that they do

. not have as much shared experience as they used to have.

i The chart below shows the 30 most watched programmes on the
- main channels in the second week of April 2008 (the top 18 from
BBC1 and ITV1 and the top 12 from BBC2 and Channel 4). The
ratings are dominated by three broad types of programme.

Soaps All of these are set in England (Coronation Street,
EastEnders, and Emmerdale).

Soap-style dramas Three of these are set in a hospital (Casualty,
Holby City, and House). The others are The Bill and Crime Scene
Investigation, which are about the police, Shameless, which is

¢ about a family on welfare, and Desperate Housewives, set in an
American suburb. The last two of these incorporate comedy

. into the drama.

Coronation Street™ [F50
EastEnders™
Britain’s Got Talent |
Doctor Who &5
UEFA Champions League |5
Foyle’s War
Emmerdale® =
The Apprentice
Casualty
All Star Mr and Mrs |5
Pushing Daisies |
.I'd Do Anything*
My Family
Benidorm |55
Holby City e
The Bill* i
The One Show*
Headcases [&5
Grand Designs
Bodyshock: | am the Elephant Man [
: Property Ladder [FEiSiiais
The Apprentice: You're Fired : .0
Come Dine WithMe - S 1 5
Delia B = i
Desperate Housewives (eSS eSS aaiasv 58
How To Look Good Naked =
House
Crime Scene Investigation™
Shameless [FEis
University Challenge The Professionals

*weekly average for shows shown more than once a week

Reality TV shows There are two types of these. In Britain’s Got
Talent, The Apprentice, All Star Mr and Mrs, I'd Do Anything, and
Come Dine With Me, people compete against each other for
some sort of prize. In Grand Designs, Property Ladder, and How
To Look Good Naked, people are assisted by experts to improve
some aspects of their lives.

There are three comedy programmes in the list. My Family and
Benidorm are situation comedies, while Headcases is a satirical
sketch show. Pushing Daises is a comedy drama.

The list includes one documentary programme (Bodyshock:
1 am the Elephant Man). Doctor Who is a science-fiction drama.
Foyle’s War is a period drama. There is one sports broadcast
(UEFA Champions League) and one quiz programme
(University Challenge).

The One Show is a general interest, ‘soft news’ magazine
programme. Delia is a conventional cookery programme.

Only four of the programmes in the list are American (Desperate
Housewives, Crime Scene Investigation, House, and Pushing Daisies).

FIVE

(ﬁgums in millions)

159

The top 30 TV programmes in the second
week of April 2008 (excluding the news)




160 THE MEDIA

What do the British really
like to watch?

Al TV producers want their
programme to make it to the
top of the ratings. The fact that
more people are watching your
show than others is supposedly
an indication of its popularity.
But are all those people really
watching your show? Many
households, after all, just happen
to have the TV switched on at
certain times of day. And even if
they are actually watching, does
that mean they enjoy it? Some

interesting results of a BBC survey :

were released in 2006 and the
answers to these questions seems
to be ‘no’.

The Appreciation Index (Al) is a
score from 0 to 100 given to each

programme which is based on the

weekly diaries kept by thousands
of viewers around Britain. In
2004, the set of programmes
which topped the Al figures
were completely different from
those which typically topped

the ratings. They included a
New Year’s Day concert, several
nature documentaries, coverage
of the sixtieth anniversary
commemoration of D-Day and
a documentary about a brain
operation. The soap EastEnders
topped the ratings that year, but
it wasn’t even in the top ten of
the Al

Mass television programming is now more than half a century

old. This means that TV channels have large and ever-expanding
larger archives at their disposal. As a result, they can show (cheaply)
numerous programmes based on lists: the top 100 comedy shows, the
20 favourite soaps, the 100 best ever music videos, and so on. Many
people find these programmes either tedious or irritating (because nc
enough time is given to each item in the list). But the programme The
50 Greatest Documentaries, shown in 2005, was a reminder that, despite
all the soaps and all the programmes which go by the misleading
name of ‘reality TV, Britain has made, and can still make, really good
television. Among the top ten were the natural history series, Life on
Earth, and the art history series Civilization, both from the 1970s, and
the heart-rending story of a man with a rare fatal disease (The Boy Whe
Skin Fell Off ) from 2004. But the winner was a series of films almost a
old as TV itself. Intended as a ‘one-off” to show the divisions in social
class which existed in 1950s Britain, Seven Up showed the lives of 20
seven-year-olds from different backgrounds. It captured the public
imagination, so seven years later, the same children were revisited for
a second programme. This too was rated a success and in 2003, the
seventh programme in the series (49 Up) was shown.

In any case, perhaps worries about the ‘dumbing down’ of British
television are unfounded. In 2002, for instance, the highest paid
performer on British TV was not an actor or actress, not a Sports
presenter or game-show host, not even a newsreader. It was a history
professor called David Starkey! (In that year, Channel 4 arranged to pay
him £2 million for a series of 25 programmes on British monarchs.)

QUESTIONS

1 The dominant force in British Broadcasting is the BBC. What
enabled it to achieve its position, and how does it maintain this?
Can you describe some of the characteristics which give the BBC it:
special position in Britain and in the rest of the world?

2 Itis often felt that newspapers’ invasion of privacy goes too far.
Legislation to control it has sometimes been drafted, but has never
become law. What problems are there in Britain with getting legislatic
like this approved? What arguments can be put forward in favour of
keeping the status quo? How is the press controlled in your countr

3 Whart does the television ratings chart tell you about British viewin
habits? Does this tell you anything about the British? What are the
most popular television programmes in your country? What does
this reveal, if anything, about your nation?

SUGGESTIONS

Have a look at a couple of examples of each type of national newspap
Try to get hold of examples from the same day.

If you don’t already do so, listen to the BBC World Service if you can.



